Izbor elise
- Igor Narval
- Postovi: 348
- Pridružio se: Sreda 17 Jul, 2019 18:38
- Plovilo: Narval 820
- Dimenzije: 8.2m x 2.45m
- Status: Offline
Izbor elise
Korisitim ovu priliku da čujem vaše mišljenje u vezi eventualne promene elise, odnosno onoga što bi se moglo očekivati nakon promene.
O čemu se radi?
Na mom Narvalu smo u jednom trenutku morali na vodi menjati elisu, tokom plovidbe mi je otpala elisa i stavljena mi je nova Solasova elisa, 4 kraka 10x5. Ova elisa se u Hondinom katalogu vodi kao high thrust.
http://www.motonautikaelko.co.rs/katalo ... g-2013.pdf
(na drugoj stranici).
Od momenta ugradnje ove elise ja se žalim da čamac nije ono što je bio pre.
Da kažem da je Narval težak oko 1,7 tone (čamac+voda+gorivo+posada) sigurno bude oko ove težine.
Motor je honda 20 (duboka čizma) Po katalogu maksimalni broj obrtaja ovog motora je 6.000 obrtaja.
Da bih dobio 7-8 kilometra na sat uzvodno ja moram da idem na 4.000-4.200 obrtaja.
Preko ovog broja obrtaja retko kada sam plovio, buka postaje velika i generalno gubi se uživanje.
Plovidba pri obrtajima izmedju 3.000 i 4.000 je moguća nizvodno, uzvodno uvek imam osećaj kao da nema snage.
Znači, pitanje je šta bi se moglo očekivati kada bi se elisa sa 4 kraka 10x5 zamenila sa 10x7?
O čemu se radi?
Na mom Narvalu smo u jednom trenutku morali na vodi menjati elisu, tokom plovidbe mi je otpala elisa i stavljena mi je nova Solasova elisa, 4 kraka 10x5. Ova elisa se u Hondinom katalogu vodi kao high thrust.
http://www.motonautikaelko.co.rs/katalo ... g-2013.pdf
(na drugoj stranici).
Od momenta ugradnje ove elise ja se žalim da čamac nije ono što je bio pre.
Da kažem da je Narval težak oko 1,7 tone (čamac+voda+gorivo+posada) sigurno bude oko ove težine.
Motor je honda 20 (duboka čizma) Po katalogu maksimalni broj obrtaja ovog motora je 6.000 obrtaja.
Da bih dobio 7-8 kilometra na sat uzvodno ja moram da idem na 4.000-4.200 obrtaja.
Preko ovog broja obrtaja retko kada sam plovio, buka postaje velika i generalno gubi se uživanje.
Plovidba pri obrtajima izmedju 3.000 i 4.000 je moguća nizvodno, uzvodno uvek imam osećaj kao da nema snage.
Znači, pitanje je šta bi se moglo očekivati kada bi se elisa sa 4 kraka 10x5 zamenila sa 10x7?
- Uros
- Postovi: 1634
- Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Riviera
- Dimenzije: 8.7m x 2.8m
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: Izbor elise
Da, to nisu mali obrtaji...
Ja plovim na 2600rpm i krećem se brzinom oko 8kmh uzvodno, a imamo donekle slična plovila sa istom snagom motora. Meni je pun gas na 4200rpm, što znači da bih ja mogao čak i još teretniju elisu da stavim, i da doguram do tih maksimalnih, 5000rpm. Naravno da ne trebaju, niti bi se plovilo u tom režimu, ali mislim da bi u tom slučaju elisa bila 100% pogođena za motor i plovilo.
Po tvojoj priči mi deluje da je ta tvoja elisa teretnija nego što bi trebalo
Da li si probao pun gas da vidiš koliko obrtaja postiže motor, i da li je pre te elise bila elisa sa tri kraka?
Ja plovim na 2600rpm i krećem se brzinom oko 8kmh uzvodno, a imamo donekle slična plovila sa istom snagom motora. Meni je pun gas na 4200rpm, što znači da bih ja mogao čak i još teretniju elisu da stavim, i da doguram do tih maksimalnih, 5000rpm. Naravno da ne trebaju, niti bi se plovilo u tom režimu, ali mislim da bi u tom slučaju elisa bila 100% pogođena za motor i plovilo.
Po tvojoj priči mi deluje da je ta tvoja elisa teretnija nego što bi trebalo
Da li si probao pun gas da vidiš koliko obrtaja postiže motor, i da li je pre te elise bila elisa sa tri kraka?
Inspektor za visinu kabine
- Uros
- Postovi: 1634
- Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Riviera
- Dimenzije: 8.7m x 2.8m
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: Izbor elise
Evo nasao sam specifikacije tvoje Honde, izgleda da se fabricki isporucivala samo sa elisama od 4 kraka. Zanimljivo je da je za PowerThrust oznaceno da se koristi elisa 10 x 7.5/8, znaci brza od tvoje prilicno. Za "Standard thrust", pise da koristi elisa 9.1/4 x 10, isto 4 kraka.
Moj savet ti je da ne gledas samo Solas, vec da vidis i druge marke zato sto Solas nije imao tu velicinu u ponudi.
Link: https://marine.honda.com/outboards/moto ... 5-20#specs
Screenshot:
Moj savet ti je da ne gledas samo Solas, vec da vidis i druge marke zato sto Solas nije imao tu velicinu u ponudi.
Link: https://marine.honda.com/outboards/moto ... 5-20#specs
Screenshot:
Inspektor za visinu kabine
- Mileta
- Postovi: 873
- Pridružio se: Nedelja 14 Jul, 2019 11:20
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Polaris Glider
- Dimenzije: 7m x 2.5m
- Status: Offline
Re: Izbor elise
Našao i ja link za moju hondu. Koliko vidim po katalogu je 5000 do 6000 o/s, nisam baš siguran da moja postiže toliko, koliko se sećam gurao sam do 4500, moram to na proleće dobro da vidim zajedno sa vama.
https://marine.honda.com/outboards/moto ... 5-30#specs
https://marine.honda.com/outboards/moto ... 5-30#specs
- Igor Narval
- Postovi: 348
- Pridružio se: Sreda 17 Jul, 2019 18:38
- Plovilo: Narval 820
- Dimenzije: 8.2m x 2.45m
- Status: Offline
Re: Izbor elise
Uroše,
Ako ne grešim, prelazak sa 10x5 na 10x7 trebao bi da rezultira sa većom brzinom pri istom broju obrtaja.
I to mi negde ima logike, to bi bio odgovor na ono što ja kažem da mi motor ne radi na isti način kao što je radio pre promene elise.
E sad meni nije jasno, iz tvog priloga proizilazi da Honda kao high thrust elisu za 20 KS smatra 4 kraka 10 x 7 5/8
Ako ja razumem, kada bi preveli u jedan broj to bi bilo 10 x 7,625.
Praktično kada bi se našla elisa sa 4 kraka 10 x 8 ona bi bila bliža preporučenoj od ove koja se nudi 10 x 7.
E to nema, bar u ovom katalogu što sam ja našao, ali zato ima sa tri kraka 10 x 8 (koja se ne vodi kao high thrust).
Nažalost, ja nemam mogućnost da probam elisu u plovidbi, pa da kroz više pokušaja dodjem do one koja najbolje odgovora brodu.
Razlog za to je položaj motora, ja elisu mogu promeniti ili kada je brod na suvom ili vadjenjem motora iz "bunara". Zbog toga ja sada kada odlučim i kažem majstorima šta hoću da stavim, to je to, stavljeno je. Posle toga, korekcija ne ide ni lako ni brzo.
Ako ne grešim, prelazak sa 10x5 na 10x7 trebao bi da rezultira sa većom brzinom pri istom broju obrtaja.
I to mi negde ima logike, to bi bio odgovor na ono što ja kažem da mi motor ne radi na isti način kao što je radio pre promene elise.
E sad meni nije jasno, iz tvog priloga proizilazi da Honda kao high thrust elisu za 20 KS smatra 4 kraka 10 x 7 5/8
Ako ja razumem, kada bi preveli u jedan broj to bi bilo 10 x 7,625.
Praktično kada bi se našla elisa sa 4 kraka 10 x 8 ona bi bila bliža preporučenoj od ove koja se nudi 10 x 7.
E to nema, bar u ovom katalogu što sam ja našao, ali zato ima sa tri kraka 10 x 8 (koja se ne vodi kao high thrust).
Nažalost, ja nemam mogućnost da probam elisu u plovidbi, pa da kroz više pokušaja dodjem do one koja najbolje odgovora brodu.
Razlog za to je položaj motora, ja elisu mogu promeniti ili kada je brod na suvom ili vadjenjem motora iz "bunara". Zbog toga ja sada kada odlučim i kažem majstorima šta hoću da stavim, to je to, stavljeno je. Posle toga, korekcija ne ide ni lako ni brzo.
- Uros
- Postovi: 1634
- Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Riviera
- Dimenzije: 8.7m x 2.8m
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: Izbor elise
Da, shvatam da nije jednostavno zameniti elisu u tvom slucaju... Sto se tice one sa 4 kraka, ne razumem se mnogo, ali znam da je kod njih drugaciji korak nego na onima sa 3 kraka. Drugim recima, elisa 10 x 8 sa 4 kraka, i elisa 10 x 8 sa tri kraka nemaju iste performanse, cak mislim da je ta sa 3 kraka sa tim oznakama mnogo teretnija od one sa 4.
Sa malo "brzom" elisom, dobio bi da ideš 7-8kmh ali na nekim manjim obrtajima što bi tebi baš odgovaralo. Motor od 20hp itekako ima snage, i mislim da do brzine od 7kmh, korito i ne stvara veliki otpor. Evo ti primer, Albin sa Tomosom 4 koji ima teretniju elisu(srednju od tri koje postoje), na Dunavu uzvodno ide 6.4kmh. Ako Honda od 20hp mora da radi na 4000rpm da bi išla 1kmh brže od toga, onda nešto svakako nije u redu, a u tvom slučaju deluje da zaista imaš presporu elisu. Druga je stvar to što sa tom elisom verovatno možeš da zakačiš i moj Albin za sebe i da nas vučeš istom brzinom, ali to ti ne treba...(i ne zatrebalo!)
Ako si i ranije imao elisu sa 4 kraka, i sećaš se da je sve radilo kako treba, imao dovoljnu brzinu i plovio na srednjim obrtajima, onda ispada da si imao onu 10 x 7.5/8, jer ne vidim da postoji neka sa većim korakom. Veći prečnik od toga sigurno nema, tj ne može da se stavi fizički na tvoj motor.
Šteta što je tako komplikovano zameniti elisu kod tebe, siguran sam da bismo našli bar jednu Hondinu sa tri kraka da probaš. Ja sam isto mogao da montiram kod sebe neku sa 4 kraka koja odgovara za Yamahu, ali nisam našao nikakvu manu ovoj trenutnoj sa tri, dimenzija 9.9 x 11.
Sa malo "brzom" elisom, dobio bi da ideš 7-8kmh ali na nekim manjim obrtajima što bi tebi baš odgovaralo. Motor od 20hp itekako ima snage, i mislim da do brzine od 7kmh, korito i ne stvara veliki otpor. Evo ti primer, Albin sa Tomosom 4 koji ima teretniju elisu(srednju od tri koje postoje), na Dunavu uzvodno ide 6.4kmh. Ako Honda od 20hp mora da radi na 4000rpm da bi išla 1kmh brže od toga, onda nešto svakako nije u redu, a u tvom slučaju deluje da zaista imaš presporu elisu. Druga je stvar to što sa tom elisom verovatno možeš da zakačiš i moj Albin za sebe i da nas vučeš istom brzinom, ali to ti ne treba...(i ne zatrebalo!)
Ako si i ranije imao elisu sa 4 kraka, i sećaš se da je sve radilo kako treba, imao dovoljnu brzinu i plovio na srednjim obrtajima, onda ispada da si imao onu 10 x 7.5/8, jer ne vidim da postoji neka sa većim korakom. Veći prečnik od toga sigurno nema, tj ne može da se stavi fizički na tvoj motor.
Šteta što je tako komplikovano zameniti elisu kod tebe, siguran sam da bismo našli bar jednu Hondinu sa tri kraka da probaš. Ja sam isto mogao da montiram kod sebe neku sa 4 kraka koja odgovara za Yamahu, ali nisam našao nikakvu manu ovoj trenutnoj sa tri, dimenzija 9.9 x 11.
Inspektor za visinu kabine
- Igor Narval
- Postovi: 348
- Pridružio se: Sreda 17 Jul, 2019 18:38
- Plovilo: Narval 820
- Dimenzije: 8.2m x 2.45m
- Status: Offline
Re: Izbor elise
Uroše,
Hvala ti.
Verovatno ću probati varijantu sa 4 kraka 10x7.
Pa da vidim da li je to onaj stari brod.
Kada uradim promenu javljam iskustva
Hvala ti.
Verovatno ću probati varijantu sa 4 kraka 10x7.
Pa da vidim da li je to onaj stari brod.
Kada uradim promenu javljam iskustva
Re: Izbor elise
Probaj ako mozes a mozda ti je bolje sa tri kraka 10/8(+)...te sa 4 pera su bas izrazito teretni propeleri a nemas 5t da guras...u svakom slucaju bice bolje nego ta sto sad imas...
- Igor Narval
- Postovi: 348
- Pridružio se: Sreda 17 Jul, 2019 18:38
- Plovilo: Narval 820
- Dimenzije: 8.2m x 2.45m
- Status: Offline
Re: Izbor elise
Zorane,
Zvao sam danas drugara koji mi održava motor i kaže mi da je naručio elisu sa četiri pera-kraka u varijanti 10x7. To je elisa koju Honda vodi kao high thrust
Ne znam zašto, ali vidim da nije pristalica elise sa tri pera.
Mada kada se pogleda ponuda elisa sa tri pera za Hondu od 20 KS tu je mnogo veća mogućnost izbora.
Uzgred, koliko sam razumeo Jamaha od 25KS u teretnoj verziji ima elisu sa 3 pera i ta elisa i kod ozbiljno teških metalnih čamaca - brodova daje odgovarajuću brzinu i snagu.....
Sve u svemu, čini se da bi se i u toj varijanti moglo naći adekvatnija od ove 10x5
Što bi se reklo, "šta je - tu je", čekamo ovu novu elisu pa ćemo videti.
Zvao sam danas drugara koji mi održava motor i kaže mi da je naručio elisu sa četiri pera-kraka u varijanti 10x7. To je elisa koju Honda vodi kao high thrust
Ne znam zašto, ali vidim da nije pristalica elise sa tri pera.
Mada kada se pogleda ponuda elisa sa tri pera za Hondu od 20 KS tu je mnogo veća mogućnost izbora.
Uzgred, koliko sam razumeo Jamaha od 25KS u teretnoj verziji ima elisu sa 3 pera i ta elisa i kod ozbiljno teških metalnih čamaca - brodova daje odgovarajuću brzinu i snagu.....
Sve u svemu, čini se da bi se i u toj varijanti moglo naći adekvatnija od ove 10x5
Što bi se reklo, "šta je - tu je", čekamo ovu novu elisu pa ćemo videti.