Šupernica - volvo ležaj

Razmena iskustva članova oko sređivanja, farbanja, restauracija, dogradnji
zankiki
Korisnikov avatar
Postovi: 429
Pridružio se: Ponedeljak 12 Sep, 2022 12:42
Lokacija: Novi Sad
Plovilo: Pasaat 735
Dimenzije: 8,65 x 2,9
Status: Offline

Šupernica - volvo ležaj

Post od zankiki » Subota 15 Okt, 2022 09:12

Hajdemo malo o ovoj temi.

Koliko sam do sada ispratio, postoje 2 vrste:

1. stari tip, bez hlađenja i podmazivanja
2. novi tip, hladi se vodom sa pumpe vode, ima šraf za podmazivanje

Pitanje je koliko se to u radu razlikuje, pretpostavljam da hlađena i podmazana šupernica ima duži vek?

Ja sam moju zamenio ovog leta kada je Marissa bila napolju, imala je 700-800 sati i još nije puštala, ali je zamenjena preventivno. Stari tip, bez podmazivanja i hlađenja, stavljena opet ista takva.
Na koliko sati im je predviđena zamena, i da li se menjaju preventivno na određenom broju sati, ili kad procure?

Pošto me nešto mrzi da dovlačim sa pumpe crevo za hlađenje, ima li smisla uzeti novi tip, zatvoriti rupu za hlađenje, a koristiti samo onaj deo za podmazivenje? Koja se mast uopšte tu koristi?

Imam i još poneko pitanje o ovoj temi, ali neka bude za početak :mrgreen:

Slika

Slika

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od George » Subota 15 Okt, 2022 20:29

Ima još i stariji tip, sa štop piksnom i lojanicom (u novije vreme je lojanica zamenjena sa grafitnom vrpcom), nema hlađenje, a i ne treba mu, samo podmazivanje i povremeno dotezanje, i ne menjaš nikada, što znači da brod nikada ne moraš da vadiš zbog zamene šupernice (volvo ležaja). Po mom mišljenju neprikosnoveni tip šupernice. Mislim da smo na ML već potezali ovu temu, i bilo je tu raznog mišljenja, ali ja ovu starinsku varijantu iz vremena pokojnog Noja i njegove barke, nikada ne bih menjao za ove novije varijante.Ako ti Volvo ležaj procuri, možeš samo da sediš i plačeš, jer to znači da treba da vadiš brod da bi ga zamenio, dok ja samo malo dotegnem i teram dalje.
Što se tiče masti za podmazivanje, mislim da je manje više svejedno, ali ako uzmeš onu žutu mast u žutoj tubi, koja je predviđena da se puni u ručnu mazalicu, sigurno nećeš pogrešiti. Ja je koristim od kada je Calypso kod mene, iako doduše u ovoj staroj varijanti šupernice sa štop piksnom, mast uopšte nema ulogu podmazivanja već predstavlja prvi nivo dihtovanja od vode, dok je sledeći nivo sama štop piksna.

Terca
Korisnikov avatar
Postovi: 239
Pridružio se: Utorak 26 Okt, 2021 11:55
Plovilo: Terca
Dimenzije: 9.5m x 2.3m
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od Terca » Ponedeljak 17 Okt, 2022 07:13

ima malo da se ispravlja... zove se gumena šupernica (i ono drugo je šupernica samo sa lojanicom i štop piksnom...), u narodu više vole da kažu volvo ležaj, a na engleskom e kaže "stuffy box".

Sastoji se od kragne (manžetne) koja se navlači na statvenu cev, tu ide šelna, odmah ispred toga je gumeni ležaj spram osovine On pridržava i usmerava osovinu u cevi (na drugom kraju je obavezno isto gumeni ležaj), a ispred njega je semering sa dva brisača.
U njega se sipa plava vodootporna mast, ne znam tačan generički tehniološki naziv, kupuje se često u nautičarskim radnjama, a engleski naziv je "stuffy box grease". Ne može bilo kakva mast... Ta mast ne služi za podmazivanje, nego isključivo za dihtovanje semeringa, i kada se šupernica pakuje mast se stavlja samo između dva brisača. u novijem tipu šraf koji služi za dodavanje masti (opet: ne za podmazivanje) zatvara rupu tačno između brisača semeringa.
Mala tubica plave masti ima 25ml i dovoljna je za 5-6 dodavanja, košta jednocifreno evra koliko se sećam.

Drugi otvor je za dovod vode, i to ne služi baš za hlađenje (iako posredno da...) nego za najpre podmazivanje gumenog ležaja, i za eliminaciju vazduha koji bi se tu mogao nakupiti. Na dovod vode se obavezno stavlja kuglasti ventil, koji je dobrano i zatvoren da se ograniči količina vode koja se sipa unutra, da se ne ispira mast. Ispiranje dakle podmazuje gumeni ležaj, eliminiše vazduh u džepu koji bi doveo do većeg trenja i habanja ležaja, i ispira pomalo nečistoće koje tu dospeju.
Teoretski oba funkcionišu isto, kada se brod porine, pre plovidbe mora rukom da se stisne ta guma, da se izdeformiše i da ispusti vazduh iz osovinskog voda (šišti malo i krene da curi voda... kada se pusti, voda stane i spremno je za upotrebu). Ako se vazduh ne ispusti onda volvo ležaj relativno brzo crkne.
Ja to preventivno radim iako sam se apgrejdovao na "evolution", sa sve priključkom za ispiranje.

Teorijski, stari tip se koristi dok ne počne da curi, ne poteče ta voda odmah kao Nijagara... pa se onda zameni. Novi kad procuri može još malo da se krkne masti.
Kada procuri, kada se ležaj i semering razbiju, ne mora odmah da se sedne i da se plače, privremeno rešenje, do kuće, može biti da se tačno iznad semeringa stavi plastična vezica i blago (ponavljam BLAGO) zategne. Jedno sam tako krljao celo leto. Kod evolution to se radi iza šrafa za mast.
Iskusni i vešti majstori znaju da ga zamene i na vodi, stave krpu u cev oko osovine, prime malo vode u kaljužu...ja nisam probavao.

Uputstvo i pravilo službe koje je Vetus za svoj stuffy box napisao je da se mast preventivno dodaje na svakih 200 sati ili jednom godišnje, a da se cela sprava preventivno menja na 500 sati ili na 4 godine. Ja sa odrastao u socijalizmu pa sam škrt i ne menjam dok ne curi, spremim sve na vreme pa čekam da procuri.

Ako pitaš starije nautičare koliko traje volvo ležaj oni kažu "zauvek" a onda kažu da godišnje naprave 40-50 moto sati, i stavili su ga pre 7-8 godina.
Elem, ne traje zauvek...

Ima smisla turiti novi tip i samo zatvoriti dovod vode, (odnosno omogućiti dodavanje masti) tako je kod mene stajalo godinama, jer sam u originalnoj izvedbi imao priklučak za ispiranje statve na samoj cevi pa me je svašta mrzelo, a prošle zime sam to sve upodobio sa teorijom i crtežom iz uputstva.

zankiki
Korisnikov avatar
Postovi: 429
Pridružio se: Ponedeljak 12 Sep, 2022 12:42
Lokacija: Novi Sad
Plovilo: Pasaat 735
Dimenzije: 8,65 x 2,9
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od zankiki » Sreda 19 Okt, 2022 06:02

E sad možemo i da zaključamo temu :laughing-rolling:

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od George » Utorak 27 Feb, 2024 09:44

Hajde da osvežimo temu... Muka me je naterala da je osvežavam... :doh:
Počeo da curi volvo ležaj na novom brodu, i sada dolazimo do onoga što sam gore u nekom postu ranije pisao, da mi sada uglavnom preostaje da sedim i da plačem. Brod farban pretprošle godine, ne bi trebalo da se vadi još barem tri godine, ali ovo čudo savremene tehnike je procurelo. To je ono što sam ranije pisao... Na Calypsu sa starom štop piksnom malo dotegneš i voziš dalje, ponekad dodavajući malo najobičnije tavote kroz mazalicu i ne brigaš brigu. Ali tu je sad ovaj poslednji krik mode zvani Volvo ležaj sa sve dovodom vode, i brate curi čak i u stojećem stanju, i tu sad nema dotezanja.
Sad ja pitam stručni kadar šta da radim pre nego li sednem i počnem da plačem? :angry-banghead:

zankiki
Korisnikov avatar
Postovi: 429
Pridružio se: Ponedeljak 12 Sep, 2022 12:42
Lokacija: Novi Sad
Plovilo: Pasaat 735
Dimenzije: 8,65 x 2,9
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od zankiki » Utorak 27 Feb, 2024 10:20

Jesi probao da ga blago stegneš pvc šelnom, mi smo to uradili vepru pre godinu dana i još voza...

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od George » Utorak 27 Feb, 2024 10:25

Za sada još nisam ništa probao, osim da padnem u depresiju. :think: Razmišljam da li bi dodavanje masti nešto rešilo, a tamo na mestu mazalice vidim samo šraf, pa baš i ne znam kako da tamo nakrkam masti?
Imače, gde tačno ste Vepru stavili onu pvc šelnu, tj. pretpostavljam običnu vezicu?

Terca
Korisnikov avatar
Postovi: 239
Pridružio se: Utorak 26 Okt, 2021 11:55
Plovilo: Terca
Dimenzije: 9.5m x 2.3m
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od Terca » Utorak 27 Feb, 2024 10:43

Pslednje čudo tehnike osim dovoda vode ima i otvor za dodavanje masti. Treba dodati mast, plavu, (tj vodonerazredivu-nesaperivu i takvu da od nje guma odnosno semerinzi ne bubre).

Kupuje se na male tubice i dodaje toliko da semering bude napunjen, znači prostor između brisača, a ne da procuri na sve strane.

Slika

Jedna tubica je dovoljna za punjenje i recimo 5 dopunjavanja.... koje inače treba raditi na otprilike 100 sati ili jednom godišnje... a nakon 5 godina neki izvori prporučuju preventivnu zamenu gumene šupernice.

Terca
Korisnikov avatar
Postovi: 239
Pridružio se: Utorak 26 Okt, 2021 11:55
Plovilo: Terca
Dimenzije: 9.5m x 2.3m
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od Terca » Utorak 27 Feb, 2024 10:46

i da, dodaje se lepo iz tubice, skine se "šraf" i tu utisne mast, rupa završava između brisača semeringa, BEZ mazalice da ne procuri mast iz semeringa, ne treba veliki pritisak... dodaš i lagano rukom okrećeš osovinu.

Mazalicom obično preteraš, mast iscuri i zapuši gumeni (voleni) lešaj u šupernici, i onda se on ne podmazujem nego crkne i ostavi riseve....

'nači nema krkanja masti.

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Šupernica - volvo ležaj

Post od George » Utorak 27 Feb, 2024 10:55

Zvao sam Tehnonautiku gde inače volim da pazarim, i rekoše da imaju Motul plavu vodootpornu mast 400gr za 1.500 dinara. Nije neka cifra ako je to ono što mi treba.

Odgovori