Bezbednost na plovilu

Neobavezna diskusija...
Misa D
Korisnikov avatar
Postovi: 208
Pridružio se: Četvrtak 16 Apr, 2020 14:00
Plovilo: Linssen 29.9 AC
Dimenzije: 9.35m x 3.35m
Status: Offline

Bezbednost na plovilu

Post od Misa D » Ponedeljak 04 Maj, 2020 14:01

Spasilacki pojas i prsluk su obavezna oprema na plovilu po nasim propisima.
Sem na deci nauticara ne secam se kada sam video da ga nose odrasli, pogotovu u malim i brzim camcima.
Neki plove sami u zabitim delovima hladnog Dunava, u jesen obukli debele jakne a pojas cuti negde zabacen na plovilu.
Meni je nezgodan silazak sa krmene terase na platformu , a pogotovu kada jednom rukom drzim vecu ribu na stapu.
U kasnu jesen ujutro je plovilo pokriveno slanom a leti mogu biti mokre noge ili platforma.
Malo treba pa da se zavrsi u vodi koja je desetak stepeni, a i manje.
Slika


Mileta
Korisnikov avatar
Postovi: 874
Pridružio se: Nedelja 14 Jul, 2019 11:20
Lokacija: Zemun
Plovilo: Polaris Glider
Dimenzije: 7m x 2.5m
Status: Offline

Re: Bezbednost na plovilu

Post od Mileta » Ponedeljak 04 Maj, 2020 17:06

Uh Mišo, svaka čast. Mada sam strahovao, baš ti nezgodno tako sa jednom rukom meredov sa drugom štap. Inače prelep video klip.

Uros
Korisnikov avatar
Postovi: 1644
Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
Lokacija: Zemun
Plovilo: Riviera
Dimenzije: 8.7m x 2.8m
Status: Offline
Kontakt:

Re: Bezbednost na plovilu

Post od Uros » Utorak 26 Mar, 2024 14:47

Pošto je ovo opšta tema možemo da pišemo o raznim aspektima koji utiču na bezbednost boravka na plovilu pa i bezbednosti same plovidbe. Svako iskustvo će sigurno nekome značiti pa se priključite da ovu temu upotpunimo korisnim sadržajem ;)

* * *

Pored prsluka bih kao obavezan deo opreme dodao protivpožarni aparat.

Evo mog slučaja u kom nam je mnogo pomogao a možda i sačuvao brod. Jedne sezone plovili smo mojim nekadašnjim Albinom u čijoj je kuhinji bio ugrađen rešo na špiritus, original nautički. Da bi se dopunio, bilo je potrebno izvaditi jednu konzervu iz njega i pažljivo nasuti špiritus, što sam uvek ja radio ali ovaj put smo bili u plovidbi i ženi je prestao da radi baš kad je pristavila kafu pa je rešila ona da dopuni. Nije primetila da je okolo podlivao špiritus dok je sipala i kad je zapalila šibicu i prinela rešou, planuo je ceo rešo i vatra je delovala zaista veliko. Ja sam brzo uzeo neku staru jaknu i bacio preko kuhinje da obuzdam vatru ali je ona i dalje izbijala ispod, pa sam zgrabio PP aparat i usmerio ispod jakne što je momentalno ugasilo...To je bila vrlo dramatična i neprijatna sitaucija. Srećom, od starta sam imao PP aparat i to tako instaliran da svako može lako da ga vidi i uzme pa nas je to ovaj put sačuvalo.

* * *

Kad smo kod vatre, imam nedoumice oko rezervoara za gorivo. Pošto trenutno koristim prenosivi rezervoar za VB motor koji na sebi ima odušak u vidu malog plastičnog šrafa, brine me to što imam druge uređaje koji na brodu koriste plin i plamen. Pre svega plinski frižider čiji je gorionik malo ispod poda od kokpita, a ispod tog poda na udaljenosti od 2.5m se nalazi i rezervoar za gorivo. Sve je to dobro provetreno, ali me brine da li će benzinske pare koje su teže od vazduha, stići do gorionika i u kojoj meri, tj da li je to opasno...?

Razmišljao sam da napravim dodatak koji ću zavrnuti na rezervoar umesto malog šrafa za odušak, povezati sa crevom tako da crevo sprovedem napolje i napravim eksterni odušak kao i na ugradnim rezervoarima. Ima li to smisla i ima li neko savet/iksustvo?
Inspektor za visinu kabine

Stefan Ns
Korisnikov avatar
Postovi: 107
Pridružio se: Subota 05 Nov, 2022 15:50
Plovilo: AQ 575 SUPERMARIN
Dimenzije: 5,75m x 1,75
Status: Offline

Re: Bezbednost na plovilu

Post od Stefan Ns » Utorak 26 Mar, 2024 15:51

Mislim da ti je ideja odlicna.

Nevena
Korisnikov avatar
Postovi: 204
Pridružio se: Petak 06 Nov, 2020 12:19
Plovilo: brodić "Eon"
Dimenzije: 8x2,5m
Status: Offline

Re: Bezbednost na plovilu

Post od Nevena » Utorak 26 Mar, 2024 17:19

Taj odušak služi da kroz njega ulazi vazduh kada motor radi da se u rezervaoru ne stvori podpritisk. To je tzv disajni ventil. Čak i po velikim vrućinama u okolini oduška teško da možeš i namirisati benzin jer je poprečni.presek.otvora veoma mali. Mislim da je to što se tiče bezbednosti sasvim sigurno i da ne treba da brigaš zbog toga.

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Bezbednost na plovilu

Post od George » Utorak 26 Mar, 2024 21:29

Evo da ispričam moje iskustvo...
Regata 2022...Bogojevo, vezani smo u krugu prevodnice, sa Dunavske strane. Kraj je juna, i neopisiva je žega, oko 40 stepeni, među najtoplijim danima tog leta. Neposredno pored mene je vezan jedan mali Beogradski brodić sa vanbrodskim motorom, na kojem sam plovi dedica sa svojih 75-80 godina. Cirade su mu spuštene... Odjednom, pažnju mi privlači neka lupnjava i galama sa psovkama sa komšijskog broda, dok u jednom momentu vidim da dedica ispada od ispod cirade u vodu, i viče da je izbio požar. Odmah se na merdevinama popeo nazad na brod i digao ciradu sa moje strane, i tada sam video da mu gori pod u kokpitu. Ljudi sa obližnjih brodova, takođe zbunjeni situacijom su mu dovikivali da baci ćebe na vatru, a deda kako se uspaničio, okliznuo se na prosutom benzinu na linoleumskom podu kokpita, i ponovo ispao iz broda kao i malo pre. Dok je deda po drugi put isplivavao iz vode, našli su se tu neki pribrani ljudi sa pp aparatom... koji je zakazao. Opet panika... U to dolazi jedan čovek sa ispravnim aparatom i za tren oka gasi požar.
E sad, ispostavilo se da je dedica ispod spuštenih cirada, na 40 stepeni krenuo da pretače gorivo iz kanistera u rezervoar VB motora, istovremeno, radio mu je plinski frižider. Pretpostavljam da se tokom pretakanja vazduh pod ciradom toliko zasitio od benzinske pare, da je došlo do toga da je pilot plamen iz frižidera uspeo da zapali tu smešu benzina i vazduha. Dedica se tu verovatno uplašio, i prosuo po podu benzin koji se takođe zapalio, i na koji se dva puta okliznuo i ispao iz broda.
Sve ovo se završilo sa blagim opekotinama u predelu članka, bez neke bitne materijalne štete.
E sad, tu sam se i ja našao prilično nespreman za ovu situaciju. Kao prvo, kada sam video da komšijski brod gori, nisam bio siguran šta da uradim. PP aparat sam imao na brodu, ali u nepoznatom stanju, i zatrpan svim i svačim ispod klupe u kokpitu. Ono što mi je u tom trenutku padalo na pamet je da se odvežem i pokušam da se udaljim od zapaljenog broda, iako sam to odmah otpisao, jer bi to trajalo isuviše dugo kada bi vatra, ne daj bože zahvatila njegove cirade, što je realno moglo da se desi za tren oka. Jedina ispravna odluka je bila pokušati ugasiti vatru što pre, što se i desilo.
Kada sam stigao kući sa regate, jedna od prvih stvari koje sam uradio je da proverim ispravnost postojećeg pp aparata, kupim još jedan novi, i oba montiram u brod na potpuno pristupačna mesta. Ovo je bila škola života, koja nas na svu sreću nije koštala, ali sam barem ja izvukao pouku, i sa pp aparatima na brodu se više ne igram, imam ih na brodu dva komada...jedan manji, i jedan veći.
Odušak na rezervoaru ne verujem da može da prouzrokuje isparenja u toj količini kao što je to bilo u ovom slučaju kada je deda pretakao gorivo. Osim toga, tu se više stvari poklopilo... Imao je spuštene cirade, a napolju 40 stepeni. Pored svega toga, ja bih na tvom mestu Uroše ipak preduzeo neke mere sigurnosti. Mislim da je najbolje da kada završiš plovidbu jednostavno zavrneš odušak, a za vreme plovidbe motor troši gorivo i u rezeevoaru se stvara blagi podpritisak, pa isparenja ne bi trebalo da izlaze. Ako imaš mogućnosti, nije loša ideja ni da izvedeš odušak.
Najbolje rešenje od svih je da baciš vanbrodski motor, i ugradiš redovan brodski na dizel. :mrgreen: :mrgreen:

Uros
Korisnikov avatar
Postovi: 1644
Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
Lokacija: Zemun
Plovilo: Riviera
Dimenzije: 8.7m x 2.8m
Status: Offline
Kontakt:

Re: Bezbednost na plovilu

Post od Uros » Sreda 27 Mar, 2024 07:36

Ne samo da je najbolje ugraditi dizel motor, nego je i najlakše..! :lol:

Brodski dizel motori su izgleda u manjem riziku od benzinskih bilo unutrasnjih ili spoljasnjih. Znam za vise slucajeva glisera sa benzinskim unutrasnjim motorom koji su izgoreli bas zbog benzinskih isparenja u motornom prostoru, bez obzira na to sto imaju ugradni rezervoar sa oduskom. Zato je na gliserima uobicajen "blower", ventilator velikog kapaciteta koji pre paljenja motora usisava vazduh sa dna motornog prostora i tako izbacuje sva isparenja van plovila. Pretpostavljam da gorivo iz karburatora isparava i moze da napravi taj problem, a obicno su u gliserima veliki motori sa velikim karburatorima...

* * *

Poučno iskustvo George, definitivno nema zezanja sa benzinom. Dobro je znati da i u tako velikoj vatri, PP aparat bez problema radi posao ako si pribran i nepovredjen.

Verujem da na ovaj odusak izlazi neki minimum benzinskih para i da je prilicno bezbedno kao sto ste napisali, ali razmotricu dodavanje eksternog oduska cisto da ne moram da zavrcem i odvrcem svaki put kad koristim motor. Pretakanje benzina u unutrasnjosti broda cu svakako izbegavati, pogotovo sto imam brzu spojku na crevu goriva pa rezervoar mogu da iznesem na platformu ili palubu.
Inspektor za visinu kabine

zankiki
Korisnikov avatar
Postovi: 429
Pridružio se: Ponedeljak 12 Sep, 2022 12:42
Lokacija: Novi Sad
Plovilo: Pasaat 735
Dimenzije: 8,65 x 2,9
Status: Offline

Re: Bezbednost na plovilu

Post od zankiki » Sreda 27 Mar, 2024 08:08

Ako planiraš ikada ploviti tim brodom malo više, svakako će ti trebati rezervoar od barem 100 litara...
Da majstor izvari od prohroma nije ni naročito skupo, a rešio si sve probleme... Od rezervoara uvek ide odušak koji vodi van korita.
Naravno, ulivno crevo je takođe van broda na palubi, pa se ni ne sipa u brodu.

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Bezbednost na plovilu

Post od George » Sreda 27 Mar, 2024 08:21

zankiki napisao:
Sreda 27 Mar, 2024 08:08
Ako planiraš ikada ploviti tim brodom malo više, svakako će ti trebati rezervoar od barem 100 litara...
Da majstor izvari od prohroma nije ni naročito skupo, a rešio si sve probleme... Od rezervoara uvek ide odušak koji vodi van korita.
Naravno, ulivno crevo je takođe van broda na palubi, pa se ni ne sipa u brodu.
Potpuno se slažem. U principu, nikada mi nije bilo jasno zašto nautičari sa vanbrodskim motorima nikada ne ugrade neki unutrašnji rezervoar, primerene zapremine od 100-120 litara koji se naravno, kao što Zoki reče, tankuje od spolja, nego se maltretiraju sa pretakanjem goriva na svakih par sati plovidbe, i još moraju svud po brodu da lageruju kanistere sa gorivom prilikom iole duže plovidbe. Da ne pričam o tome da su neki drugari koji zbog dimenzija lađe nisu u mogućnosti da ponesu dovoljno kanistera sa gorivom, u neprestanoj potrazi za benzinskim pumpama.

zankiki
Korisnikov avatar
Postovi: 429
Pridružio se: Ponedeljak 12 Sep, 2022 12:42
Lokacija: Novi Sad
Plovilo: Pasaat 735
Dimenzije: 8,65 x 2,9
Status: Offline

Re: Bezbednost na plovilu

Post od zankiki » Sreda 27 Mar, 2024 08:24

Meni je na Marissi 100 litara, i kajem se što nisam napravio veći, na uštrb rezervoara sa vodom koji su oko 350 litara.
Nikada mi nije zafalilo 50 litara vode, ali sam u više navrata žalio što nemam 50 više za gorivo.

Odgovori