Uros napisao: ↑Utorak 26 Mar, 2024 14:47
...
Kad smo kod vatre, imam nedoumice oko rezervoara za gorivo. Pošto trenutno koristim prenosivi rezervoar za VB motor koji na sebi ima odušak u vidu malog plastičnog šrafa, brine me to što imam druge uređaje koji na brodu koriste plin i plamen. Pre svega plinski frižider čiji je gorionik malo ispod poda od kokpita, a ispod tog poda na udaljenosti od 2.5m se nalazi i rezervoar za gorivo. Sve je to dobro provetreno, ali me brine da li će benzinske pare koje su teže od vazduha, stići do gorionika i u kojoj meri, tj da li je to opasno...?
Razmišljao sam da napravim dodatak koji ću zavrnuti na rezervoar umesto malog šrafa za odušak, povezati sa crevom tako da crevo sprovedem napolje i napravim eksterni odušak kao i na ugradnim rezervoarima. Ima li to smisla i ima li neko savet/iksustvo?
...
Ovo je ozbiljnije pitanje, tu ne bi trebalo da se improvizuje previše ni da se odokativno rešava, pokušajmo da sagledamo problem kroz pravlia gradnje čamaca.
Ako taj "prenosivi" rezervoar držiš u čamcu, u zatvorenom prostoru, onda za njega važe tehnička pravila kao za ugrađene benzinske rezervoare, a to je i tebi krajnji cilj kad budeš postavio veliki rezervoar koji imaš.
... to opet znači da od stambenih prostorija (tako se to zove na srpskom, a na engleskom je habitable space) gde ti se može nalaziti frižider ili šporet, prostor u kome je rezervoar mora biti odvojen gasonepropusnim pregradama, i to tako da "para iz rezervoara može da dođe do frižidera samo preko spoljašnjeg, otvorenog prostora (to je moja interpretacija)". Takođe prostor u kojem smeštam "prenosivi" rezervoar mora imati ventilacione otvore prema spoljašnjosti čamca, i to sa dve strane, od kojih je jedan dovod a drugi odvod vazduha, a usisi (vodovi vazduha) su im postavljeni u najdonji deo tog prostora (isparenja su teža od vazduha).
Ventilacija može biti realizovana kao prirodna i za nju su propisani gabariti otvora za ventilaciju, a može biti i prinudna, sa bilge blowerima, i onda je propisan protok vazduha takvog sistema.
Svi ti detalji se nalaze u Tehničkim pravilima za gradnju čamaca, pročitaš to lepo
https://reg.pravno-informacioni-sistem. ... 882/1.html
a sadržaj u vezi sa ventilacijom bi trebalo da je istovetan onom u standardu SRPS EN ISO 11105:2012.
Ja bih tako razmišljao, ovo ti 100% neće pregledati niko zvanično, ali ti valjda ne treba ti brka iz kapetanije da te natera da vodiš računa o svojoj bezbednosti